søndag den 16. februar 2014

Cheesecake med lakridsbund og solbærgele


kilde Johan Bulow

INGREDIENSER

  • Bunden:
  • 180 g digestivekiks
  • 25 g sukker
  • 85 g smør
  • 1 spsk lakridspulver ( her vil jeg anbefale 1 tsk i sted for)
  • Fyld:
  • 400 g flødeost naturel
  • 3 tsk vaniljesukker
  • 1½ dl sukker
  • 2 æg
  • 5 blade husblas
  • 3 dl koncentreret solbærsaft

FREMGANGSMÅDE


1. Dag
Bunden:
Knus kiksene og bland dem med sukker og lakrids. Smelt smørret og bland det i kiksenblanding. Tryk kiksenblanding ned i bunden af en smurt springform ca. 22 cm i diameter. Tænd for ovnen på 170° og sæt formen i køleskabet, mens du laver fyldet.

Fyld:
Pisk flødeost med vaniljesukker og sukker i en skål. Tilsæt æggene et ad gangen. Hæld oste-æggemassen over kiksebunden i springforme og bag kagen i den forvarmede ovn i ca. 60 min, eller til den er 75° i midten ( brug evt. Et termometer). Tag kagen ud og lad den køle lidt på køkkenbordet. Sæt den derefter i køleskabet og lad den blive helt kold.

2. Dag
Gele:
Udblød husblassen i kold vand i 10 min. Varm 1 dl solbærsaft op i en lille gryde og smelt den udeblødte husblas heri. Kom det sidstesaft i rør rundt og lad det køle i 10 min. Hæld forsigtigt solbærsaften på kagen og lad geléen sætte sig. Det tager et par timet på køl.


NOTER

Jeg brugte ribena saft og det blev godt







Ingen kommentarer:

Send en kommentar